Algemene beschouwingen Kadernota Zevenaar 2024

Een betaalbare woning, werken voor een fatsoenlijk salaris, het steuntje in de rug als je dat nodig hebt, de energierekening kunnen betalen, als jongeren het huis uit gaan, even kunnen buurten in het buurthuis of zich aan kunnen sluiten bij een carnavals of schuttersvereniging. We willen een goed ondernemersklimaat, met oog voor de natuur en recreatie, waarbij veilige wegen cruciaal zijn. Kernen en stad dienen leefbaar gehouden te worden door het in stand houden van de voorzieningen en te zorgen dat cultuur betaalbaar en bereikbaar is voor alle inwoners. En tot slot bouwen, bouwen, bouwen.

Geachte voorzitter, beste collega's,

In 2022 hebben we een coalitieakkoord met een raadsagenda gemaakt. De titel hiervan is “Het moet anders en het gaat anders, samen!”

Een goede verhouding tussen het college en de gemeenteraad is de basis voor het goed besturen van de gemeente Zevenaar.

Ambitieuze plannen waarin we goed op weg zijn en waarin deze coalitie ook als eerste wilde inzetten op beleid dat een positieve invloed heeft op de gezondheid en welzijn. We richten ons op preventie; voorkomen is beter dan genezen. Daarbij houden we ook oog voor de betaalbaarheid van de zorg. En daar zit nu het probleem. Door tekorten vanuit de landelijk politiek zien we een afgrond naderen waarbij we als raad keuzes moeten maken.

Keuzes die de toekomst van onze gemeente vorm zal geven. De kadernota voor 2025-2028 ligt voor ons en deze laat helaas geen rooskleurig beeld zien. Als liberale raadsleden geloven wij sterk in een overheid die efficiënt opereert, die verantwoordelijkheid stimuleert en die ruimte biedt voor individuele vrijheid en ondernemerschap. Het beeld van de kadernota vraagt om kritisch te kijken naar de verschillende domeinen. Gezien de omvang van het sociaal domein zullen wij hier niet aan ontkomen. Daarom willen wij vandaag pleiten voor noodzakelijke bezuinigingen binnen het sociale domein.

**Financiële Houdbaarheid en Verantwoordelijkheid**

Het sociaal domein is van groot belang voor onze gemeenschap, maar de financiële houdbaarheid staat onder druk. Niet alleen nu maar al jaren. De kadernota benadrukt de noodzaak om uitgaven terug te dringen en efficiënter te werken. Wij moeten durven om moeilijke beslissingen te nemen en bezuinigingen door te voeren waar dat nodig is en waar dit kan. Dit betekent niet dat we kwetsbare groepen in de steek laten, maar dat we kijken naar hoe we middelen efficiënter kunnen inzetten.

**Efficiëntie en Effectiviteit**

Een aantal voorzieningen in het sociaal domein moeten heroverwogen worden. De effectiviteit van deze voorzieningen is niet altijd duidelijk. Wij moeten kritisch blijven kijken naar wat werkt en wat niet. Het is belangrijk dat we investeren in maatregelen die daadwerkelijk een verschil maken en kostenbesparingen opleveren. Niet alleen op de korte termijn maar structureel. Het kan niet zo zijn dat we sport, cultuur, economische groei of leefbaarheid volledig te gronde richten om de steeds maar toenemende vraag naar financiële middelen voor het sociaal domein te kunnen bekostigen zonder naar de efficiëntie en effectiviteit te kijken.

**Verantwoordelijkheid en Zelfredzaamheid**

Als liberalen geloven wij in de kracht van het individu en de gemeenschap. Mensen moeten gestimuleerd worden om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven en welzijn. Dit betekent dat we moeten investeren in initiatieven die zelfredzaamheid bevorderen en mensen in staat stellen om actief deel te nemen aan de samenleving. Initiatieven zoals soepeler omgaan met regels voor vrijwilligerswerk kunnen werkzoekenden helpen bij het vinden van een baan en dragen bij aan het voorkomen van eenzaamheid.

**Innovatie en Lokale Samenwerking**

De ontwikkelingen in het sociaal domein vragen om innovatieve oplossingen en sterke lokale teams. Wij moeten gebruik maken van best practices en blijven experimenteren met nieuwe benaderingen. Het versterken van de samenwerking tussen verschillende disciplines en het werken aan een sterke sociale basis zijn hier essentieel. Dit vereist een geïntegreerde aanpak waarbij we niet alleen kijken naar de ondersteuningsvrager, maar naar diens gehele omgeving.

**Conclusie**

Voorzitter, collega's, de keuzes die we de komende maanden moeten maken zijn niet eenvoudig, maar ze zijn noodzakelijk. Door doelgericht te bezuinigen binnen het sociale domein kunnen we de financiële houdbaarheid waarborgen en tegelijkertijd investeren in initiatieven die echte waarde toevoegen. Laten we samen streven naar een efficiënte, verantwoordelijke en innovatieve overheid die klaar is voor de uitdagingen van de toekomst.

Dank u voorzitter.