Goede inbreng VVD parkeerbeleid Zevenaar

De raad heeft op 28 februari ingestemd met de actualisatie van het parkeerbeleid.

Voor de VVD een belangrijk onderwerp!  Want goede parkeervoorzieningen zijn belangrijk om een aantrekkelijk centrum en winkelgebied te houden. Het parkeerbeleid uit 2016 had een update nodig.  Het parkeeronderzoek uit 2023 heeft ons een helder beeld gegeven over de huidige situatie en de kansen om het parkeerbeleid te verbeteren. De actualisatie van het parkeerbeleid is in de raadsagenda opgenomen en daarna in de raadscommissie Ruimte van 21 februari 2024 besproken.

De VVD staat achter de proef om het parkeren het 2e uur gratis te maken en deze uiteindelijk in te voeren. Wij verwachten dat hiermee mensen langer in het centrum blijven, dat is goed voor de ondernemers en de horeca in het centrum. Ook de overige voorgestelde wijzigingen/aanpassingen steunen wij. De aanpassingen zijn kostenneutraal, dat is voor de VVD een belangrijk uitgangspunt.

‘Een goede bijvangst door het meedenken van het SAZ’
De centrumondernemers, verenigd in het SAZ, hebben actief meegedacht. In een brief hebben zij gevraagd om drie maatregelen mee te nemen in het politieke debat. Daar heeft de VVD gehoor aan gegeven. Het gaat niet zozeer over parkeerbeleid maar meer over aanvullende maatregelen:
a) een onderzoek naar het verbeteren van het fietsparkeren;

b) maken van fitsparkeerplaatsen (duur max 30 min) voor de korte boodschap (bakker, slager etc);

c) duidelijk routeborden naar de parkeerplaatsen, zodat mensen die niet goed bekend zijn in Zevenaar de grote parkeerplaatsen kunnen vinden.

Wethouder Aalbers heeft tijdens de commissievergadering de VVD-fractie toegezegd om deze ‘bijvangst’ mee te nemen bij de verdere uitwerking van het beleid en de inrichting van het centrumgebied.