Bouwen bouwen bouwen, dat was ook ons motto bij cie Ruimte 13 dec

Bouwen, bouwen, bouwen met het voorbereidingskrediet A) Voorbereidingskrediet voor uitwerking woningbouwplannen Bij het debat over het voorbereidingskrediet voor 5 toekomstige bouwplannen. Uiteraard volledige steun van de VVD-fractie. Met dit krediet kunnen plannen uitgewerkt worden. Het duurt vaak nog jaren voordat er de schop in de grond kan. We willen vaart maken met de bouw van woningen.

Bouwen, bouwen, bouwen met de huisvestingsverordening

De huisvestingsverordening geeft meer mogelijkheden om woningen toe te wijzen naar eigen inwoners, tot wel 50%! Dat is goede verbetering en past prima binnen de gedachte van onze fractie. Toch zouden wij verder willen gaan, en juist de maximale mogelijkheden willen opzoeken. Dus alle mogelijkheden benutten voor lokale behoefte en wensen om van onze eigen inwoners.

In het debat hierover kwam het argument van vrije vestigingskeuze en afspraken met gemeenten in de regio. Ook zijn er landelijke verplichtingen voor huisvesting van statushouders. Onze fractie vroeg zich af of Zevenaar niet te veel doet ten opzichte van andere gemeenten, zijn we niet niet weer ‘het beste jongetje van de klas’. De wethouder antwoorden: de aantallen worden landelijk opgelegd, maar we proberen zuinig aan te doen door de woningen zo goed mogelijk te benutten en creatieve oplossingen te verzinnen.

Bouwen, bouwen, bouwen van carnavalswagen

De brief van Boemelburcht ging over de alarmbel dat immaterieel erfgoed, de carnavalsoptocht gevaar loopt omdat er te weinig bouwlocaties zijn.

In onze fractie is de brief op de agenda gezet. Wij vinden dat het regelen van een bouwlocatie bij de verenigingen hoort te liggen, maar we zien in de brief dat dit een zeer lastige opgave is. De ALARM-bel van Boemelburcht hebben wij goed gehoord. Dus daarom heeft de VVD-fractie dit op de agenda gezet. Juist om dit met andere raadsfracties te bespreken en uiteraard het standpunt van het college te horen via de wethouder A. Van Orden.

Alle partijen vinden dat de carnavalstraditie in de Liemers in veel opzichte waardevol is en vinden dat dit voor de toekomst behouden moet blijven. Dus ook de oproep van Boemelburcht om te helpen naar het zoeken naar bouwlocatie. Het gaat om de oprechte inspanning van de gemeente om samen met Boemelburcht en de verenigingen te zoeken naar mogelijkheden. De gemeente heeft een breed netwerk, en kan meedenken in oplossingen.

Wethouder van Orden gaf wel heel duidelijk aan de gemeente zelf geen bouwlocatie gaat faciliteren. Maar ook het college ondersteunt de oproep om samen in gesprek te gaan om te zoeken naar kansen en oplossingen. Boemelburcht krijgt een antwoordbrief waarin dit verder is toegelicht.