Vesterbos

De overwegingen van VVD Zevenaar: • Woningbouw • Scholen in de wijk • Veiligheid van de infrastructuur • Kosten en tijd

Vrouwe Justitia

Beste voorzitter en collega raadsleden. Voor ons ligt een vraagstuk dat volgens de VVD een bredere blik vraagt dan platgeslagen kiezen tussen onderwijs of woningbouw. Nee dit voorliggende vraagstuk vraagt een blik op de maatschappelijke vraagstukken waar wij allen voor aan de lat staan.

Dus wat is nu het beste voor Zevenaar, en hoe geven we maximale invulling aan de behoeftes van de inwoners van Zevenaar.

Woningbouw: Locatie Vestersbos heeft een unieke ligging direct bij belangrijke openbaarvervoersverbindingen. Uniek omdat op loopafstand van een knooppunt met zowel trein- en busverbindingen liggen. Dit maakt dat deze locatie perfect geschikt is voor woningbouw. Vestersbos is een locatie die optimaal past binnen de omgevingsvisie en de verstedelijkingsstrategie met kansen voor woningbouw voor o.a. jongeren, starters en doorstromers die wat kleiner willen gaan wonen. Belangrijk voordeel is dat woningbouw tevens kan zorgen voor een natuurlijkere geluidsbarrière voor het geluid van het spoor voor de wijk. Dit is niet mogelijk volgens de opzet die benodigd is voor onderwijshuisvestiging. Ontsierende geluidsschermen zijn het gevolg. Is dit echt wat wij willen voor Zevenaar?

Scholen in de wijk: De VVD kiest er niet voor om de scholen uit de wijk te halen. Wij vinden dat de kinderen dichtbij en in de eigen wijk naar school moeten kunnen gaan, een belangrijk argument. Dit omdat de eerste stappen zoals voor het eerst alleen naar school, met vriendjes buitenspelen buiten de woonstraat ook past bij de ontwikkeling van het kind. Belangrijk argument voor de VVD is dat scholen binnen een wijk ook voor cohesie zorgen en een samenkomstplek zijn in de wijk. Niet alleen tijdens schooltijd, maar ook daarnaast. Dit is voor de VVD dus niet aan de uiterste rand van het zogenaamde voedingsgebied. Dus dat kinderen dichtbij naar school kunnen is voor de VVD een belangrijk en zwaarwegend argument. Volgens ons hebben alle fracties in deze raad dit in gelijkstrekkende bewoording in de verkiezingsprogramma's staan.

Scholen uit de wijk: De noodzaak om de scholen uit de wijken te halen is volgens de VVD ook niet nodig. Dit omdat het idee van de doorlopende leerlijn al is losgelaten en er ook geen nieuwe school ontstaat omdat beide scholen als apart en zelfstandig blijven bestaan. Vanuit de aangeleverde stukken blijkt ook dat dit helemaal niet nodig is. Wij zijn ervan overtuigd dat een combinatie van schoollocaties op de Vincent van Goghstraat en de Van Beethovenstraat/ Paganinistraat mogelijk moet zijn, dit blijkt ook al uit de onderzoekstukken bij dit raadsvoorstel. Wellicht vraagt het om meer flexibiliteit en meedenken, maar wij denken dat het kan en zo de scholen in de wijken te kunnen houden.

Infrastructuur: Kijkend naar de vraagstukken die Zevenaar in relatie tot het voorliggende voorstel kunnen we tot de conclusie komen dat we het niet weten. Zeker ook niet gezien de situatie op het BAT met een mogelijke supermarkt. Waarom er moet nog onderzocht worden en is daarmee een grote black box, waarvan we de financiële impact niet kunnen inschatten. Dit blijkt ook doordat de kosten voor infra post memorie zijn opgenomen. Een ding die we zeker kunnen weten is dat de concentratie van al het verkeer naar locatie Vestersbos een zeer grote impact zal hebben op de infrastructuur en het aantal verkeersbewegingen in de wijk. Een verplaatsing van scholen uit de wijk zal resulteren in veel meer vervoersbewegingen door de concentratie van twee scholen op één locatie. Dat staat als een paal boven water. Met mogelijke extra risico’s voor jongere kinderen op de fiets, wanneer ouders met de auto’s de kinderen afzetten op Kiss and Ride om door te rijden naar het werk. Dit willen jullie toch ook niet?

Kosten & tijd: Kijkend naar de kosten dan verwachten wij naar de memo kijkend dat deze zullen liggen op het niveau van scenario’s 3. Dit omdat dit scenario ook gaat om twee schoollocaties. Hierbij denken wij gezien de liggende infrastructuur bij de locaties Vincent van Goghstraat incl. Gymzaal en de Van Beethovenstraat/ Paganinistraat veel lager zullen zijn dan bij het Vestersbos. Dan tijd. Alle locaties zijn onderwijslocaties. Dus geen verschil hier. Voor taalonderwijs kan ook een vervangende locatie worden gezocht zoals bijvoorbeeld op het Liemers college, locatie Zonegge. Dat maakt dat je snel kunt starten met nieuwbouw op Vincent van Goghstraat. Zodra nieuwbouw gereed op de Vincent van Goghstraat, kan De Wissel hier naartoe verhuizen, waardoor de bestaande locatie van De Wissel als tijdelijk onderwijslocaties voor de Tamboerijn kan fungeren. Vervolgens kan locatie Tamboerijn worden gesloopt en nieuwgebouwd. Zodra locatie tamboerijn is opgeleverd, kan de schoolbestemming van locatie De Wissel af en evt. worden ingezet voor woningbouw. En tijd is relatief we maken een keuze voor de komende 50 jaar.

Tijd om tot een finaal oordeel te komen. Zoals ik al in het begin van dit betoog aangaf vinden wij van de VVD dat het voorliggende plan gewogen moet worden vanuit een bredere maatschappelijke blik. Wat is het beste voor Zevenaar als geheel. Dit zeggende denk ik aan de symboliek van Vrouwe Justitia. De Blinddoek onbevooroordeeld naar de argumenten kijken. De Weegschaal, de VVD heeft de brede belangen van Zevenaar gewogen. Het Zwaard, de VVD vindt het tijd dat we knoppen doorhakken.

Laten we het beste doen voor Zevenaar! Voor de VVD is het finale oordeel: Scholen in de wijk, daar waar zij horen en woningen op het Vestersbos!