Algemene beschouwing kadernota 2023

Voorzitter, Geachte leden van de Raad, College, mensen op de publieke tribune en mensen die deze vergadering nu of later via de digitale weg bekijken.

De voorliggende kadernota laat zien dat de gemeente Zevenaar een flinke uitdaging heeft om tot een sluitende begroting te komen. Helaas is het huidige financiële tij niet datgene wat wij er met zijn allen van verwachten en gehoopt hadden. De meicirculaire geeft ons nog enige verlichting, maar de kadernota blijft helaas een substantieel tekort tonen. Dit houdt in dat er volgens de VVD kritisch gekeken moet gaan worden naar het huidig beleid, voorgenomen plannen en voorgenomen nieuw beleid en dat, gezien de financiële situatie, mogelijk een aantal punten heroverwogen dan wel vooruitgeschoven dienen te worden. De uitdagingen zijn hierbij groot en er zal ook weloverwogen over de diverse programma’s heen moeten worden gesproken door college en de raad. Een afweging die daar in de basis meegewogen moet worden is wat de te verwachten effecten zijn op zowel de korte als de langere termijn.

Zoals vorig jaar al door onze fractie bij de begrotingsvergadering is aangegeven, zullen we flink op onze financiën moeten letten. Deze waarschuwing is onlangs ook weer tot onze raad gekomen vanuit de accountant en de auditcommissie. We zullen nieuw beleid en uitgaven moeten heroverwegen en mogelijk beperken. De wereld is veranderd en ontzettend duur geworden, mede door een falend landelijk beleid, hier merken onze inwoners dagelijks de enorme nadelen van. De financiële hoofdlijnen in de kadernota geven aan dat vooralsnog niet alle jaren sluitend zijn en er ook in Zevenaar flink geld bij moet, via bezuiniging dan wel via lastenverhogingen. Overigens moet ons van het hart dat het vanzelfsprekend niet onze voorkeur heeft om een eventuele lastenverhoging voor onze inwoners door te moeten voeren.

De fractie van de VVD vindt dat we tot nu toe goed bezig zijn met de opdrachten gesteld vanuit het coalitieakkoord. Zo maken wij enorme voorruitgang op het thema Bouwen, een hot item voor onze fractie.

Bouwen voor jong en oud. Klein bouwen voor de starters en net afgestudeerden. Bouwen op maat voor onze ouderen die graag dicht bij de kinderen en/of in eigen kern willen wonen. Elk thema of project aanboren om te bouwen. Bouwen dus. Onze fractie is dan ook blij te zien dat het college uitvoering en vervolg geeft aan lopende projecten, het eindelijk realiseren van flexwoningen  maar ook blij te zien dat het college bemiddeld in de grex (grondexploitatie) en/of WVG (wet voorkeursrecht gemeenten) op gronden legt om aan toekomstige projecten te kunnen gaan bouwen.

·       Wel geven wij het college mee om ook te kijken naar pre-zorgwoningen

Vorig jaar hebben we als raad al de nieuwe IBOR vastgesteld, een programma welke wij als coalitiepartij in het coalitieprogramma overlieten aan de raadsagenda. Goed om te zien dat de raad zich hier heeft gevonden. Wel moeten wij het college meegeven dat onze fractie helaas vele berichten binnenkrijgt van inwoners dat het groenonderhoud nogal eens te wensen overlaat. Wij hebben geconstateerd dat te laat is gemaaid, waardoor door de gehele gemeente flink verwilderd groen is te constateren. Daarbij zijn wij van mening dat het opkomen van groen ten behoeve van de biodiversiteit niet op alle plekken kan, waar dit een gevaar voor onze inwoners vormt bij weggebruik moet er simpelweg voor veiligheid gekozen worden.

• Wij vragen u daarom om ook hieraan wat meer energie en aandacht aan te besteden en uw oor te luister te leggen bij onze inwoner en gevaarlijk hoog groen bij onveilige verkeerssituaties te verwijderen. Ook valt hieronder de bestrijding van schadelijke planten welke in onze gemeente inmiddels te zien zijn.

Leefbaarheid in de stad en de kernen vinden wij belangrijk en steunen uw voorstel voor ondersteuning van de dorpsplannen. Goed dat het college hierin haar oor te luister legt bij onze inwoners en dorpsraden. In dit kader hebben wij ook een motie van Lokaal Belang gezien, in de basis ondersteunt onze fractie de inhoud van deze motie. Echter is de VVD geen voorstander van het creëren van extra potjes, dat mag u inmiddels wel bekend zijn. De kadernota biedt naar onze mening voldoende ruimte om de door u gekozen richting van onderhavige motie uit te voeren en dorpsplannen te laten groeien tot inhoudelijk goede plannen. Om voornoemde reden zullen wij deze motie dan ook niet steunen.

Leefbaarheid in de wijken en in de kleine kernen kan het best door de mensen zelf benoemd worden. Het is maatwerk, de kleinen kernen en wijken hebben hun kwaliteiten en wensen. Mensen zelf maken de plannen, een actief participatie traject. Een goed voorbeeld is het dorpsplan Oud Zevenaar. Wij steunen goede plannen van harte. Maar het initiatief ligt bij de mensen zelf. O.a. gedoseerd bouwen om aanbod en doorstroming te bevorderen. Laat deze plannen eerst maar komen waarna deze op inhoud beoordeelt kunnen worden, en vervolgens gekeken moet worden naar het effectueren en bekostigen van deze dorps- en wijkplannen. Naar het nu uit de kadernota blijkt is verdere opvolging en uitvoering geven aan deze dorps- en wijkplannen een flinke uitdaging.

• Wij willen uw college dan ook meegeven om de motie weliswaar uit te voeren, maar niet mee te gaan in het vormen van een bestemmingsreserve hiervoor. Mocht u in de komende tijd meer geld nodig hebben voor de financiering van het maken van deze dorps- en wijkplannen en de uitvoering hiervan, gaan wij ervan uit dat u terugkomt naar de raad met een voorstel hiertoe.

Wij hebben onlangs vernomen dat naburige gemeenten, om moverende redenen, onderzoeken gestart hebben of willen gaan starten om de mogelijkheden en onmogelijkheden te bekijken om tot samenvoeging van meerdere gemeenten te komen. In het verleden is naar onze mening gebleken dat de oproep van de gemeente Rijnwaarden te lang is blijven liggen. De fractie van de VVD is altijd voorstander geweest voor één grote Liemerse gemeente en had dit ook al in haar verkiezingsprogramma beschreven. Westervoort en Duiven zijn inmiddels onderzoeken gestart hieromtrent, wij willen de overige fracties en het college vragen hier tijdens het zomerreces eens goed over na te denken of wij willen mee participeren in zo'n onderzoek en/of onze gemeente deze beide gemeenten hierin wellicht kan ondersteunen.

Daarnaast willen wij het college meegeven dat wij de ambitie om 50 nieuwe medewerkers te werven erg ambitieus vinden en raden het college dan ook sterk aan om ook goed te kijken naar haar huidige organisatie. Wat kunnen we doen om met de huidige bezetting het optimale resultaat te behalen. Processen en procedures optimaliseren en versimpelen, zodat onze ambtenaren, ondanks de genoegzaam bekende onderbezetting, toch het maximale kunnen realiseren voor onze inwoners. Voornoemde is mogelijk wel een mooie voorbode op een eventuele fusie waarbij we komen tot een grotere Liemerse gemeente.

Tot slot college stellen we voor om richting de begroting nog eens goed te kijken naar de bestaande budgetten en deze waar mogelijk naar beneden af te stellen en daarbij eventueel een bedrag op te nemen in de risicoreserve mochten de budgetten toch overschreden worden.