PERIKELEN OVER EEN HAL

PERIKELEN OVER EEN HAL Afgelopen woensdag stond op de raadsagenda de naam van de Cultuurhal van de gemeente Zevenaar. U weet wel, het miljoenen verslindende prestigeobject van dit en voorgaande colleges. Geen plan waar wij als VVD ooit voor warmgelopen zijn.

Hoe dan ook: de hal is een feit en de hal moet een naam hebben.

Vorig jaar zou de naamgeving in een enquête/poll van de gemeente Zevenaar aan de orde worden gesteld. Er waren kort gezegd twee namen die rondgingen: Hal 12 en de Turmac hal zoals burgemeester Staatsen ooit bepleitte. Vele Zevenaarders hebben goede herinneringen aan de Turmac als tientallen jaren de grootste werkgever, maar ook een goede werkgever. Vele gezinnen hebben daar hun boterham verdiend en waren trots op hun bedrijf.

Deze signalen kregen wij ook terug uit de gemeenschap: “deze hal moet geen Hal 12 heten maar Turmac hal”.

Het college leek vorig jaar voorkeur te hebben voor de naam Hal 12 en deze naam werd al gauw een zgn. “werknaam”. Geen wonder dat een door het college zelf georganiseerde peiling de uitkomst Hal 12 gaf. De VVD en andere partijen waren hier helemaal niet gelukkig mee. Het deed geen recht aan de wens van de bevolking en het proces was niet zorgvuldig. De toezegging van het college dat dat alsnog zou gebeuren heeft het college helaas niet waargemaakt: ook het vervolgproces bleef onduidelijk en niet transparant.  Als klap op de vuurpijl bleef ook nog verzwegen dat er al een brief van Mac Donalds lag , en meldde het college niet dat men al had toegezegd de naam Turmac niet te zullen gebruiken.

Gelukkig heeft de raad de kwestie naar zich toegetrokken en alsnog de naam Turmac in ere hersteld!

Wij vinden dit onderwerp wel belangrijk genoeg om er aandacht aan te schenken. De Turmac is een begrip en de Zevenaarders willen deze naam in ere houden. Daar staan wij als VVD ook voor: traditie en aandacht voor de eigen cultuur. Dat mag ook wel eens gezegd worden.